Naviger i denne bloggen

Veien gjennom jungelen

mandag 22. oktober 2018

Hold orden på søkeordene i ekstra avanserte søk

Valg av verktøy

På avanserte søk, bruker jeg Word for å holde oversikt over søkeordene. Det blir lettere å holde styr på hva som er gjort, og hva som fremdeles gjenstår.


På skikkelige store søk der det er ekstremt mange emneord å holde styr på, velger jeg et oppsett der jeg har kontroll over hva det samme emneordet heter i de forskjellige databasene. dersom det ikke fins et tilsvarende emneord, markerer jeg feltet med grått. På den måten husker jeg om jeg har sjekket termen.


Ofte skriver jeg med rød skrift i margen hvilke oppgaver som gjenstår før jeg kan si meg ferdig med søkebolken, og gjerne også "Ferdig", når jeg har sjekket alle emneord i alle databasene, og notert alle tekstord.


Ulempen med å bruke Word er først og fremst de automatiske formateringene, særlig at " endres  automatisk til «. Lag kladden i Notepad+ og/eller kopier tegnet " og lim tegnet inn rundt frasene.


Eksempel på en ferdig søkeordsliste

Eksemplet under viser kun et lite utdrag fra søkeordslista over tiltakene i søket "Tiltak for å forebygge fedme hos barn og unge". Her har jeg hentet frem emneord fra fire databaser og sjekket om hver enkelt av dem fins i de andre databasene. Deretter har jeg laget liste over tekstordene jeg fant i Entry Terms og Used for, og andre steder. Tilslutt har jeg effektivisert søkeordene med nærhetsoperatorer og trunkeringstegn.

Forebygging generelt
Medline
Embase
Psycinfo
Eric
Emneord
Ferdig
Primary Prevention/
Prevention/
Primary Prevention/
Prevention/
Prevention/
National Health Programs/
 
 
 
Government Programs/
 
Government Programs/
State Programs/
Federal programs/
National Programs/
Regional Programs/
Health Promotion/
Health Promotion/
Health Promotion/
Health Promotion/
Healthy People Programs/
 
 
Health Programs/
Preventive Health Services/
Preventive Health Service/
 
 
"Early Intervention (Education)"/
early intervention/
Early Intervention/
Early Intervention/
Program Development/
Program Development/
Program Development/
Program Development/
Program Evaluation/
Program Evaluation/
Program Evaluation/
Program Evaluation/
Tekstord
Ferdig
(Prevent* or program* or "health promotion?" or "Early Intervention?").tw.
Environment – bygninger og byplanlegging for tilrettelegging av fysisk aktivitet
Medline
Embase
Psycinfo
Eric
Emneord
Ferdig

City Planning/
Urban Renewal/
city planning/
Urban Planning/
Urban Planning/
Social Planning/
 
Community Development/
Community Development/
Community Planning/
Environment Design/
Environmental Policy/
environmental planning/
Environmental Policy/
Environmental Planning/
Environmental Policy/
Built Environment/
 
Sports and Recreational Facilities/
 
 
Recreational Facilities/
Physical Education Facilities/
Parks, Recreational/
recreational park/
Recreation Areas/
Parks/
Swimming Pools/
swimming pool/
 
 
Architecture/
architecture/
Architecture/
Architecture/
Building Design/
Facility Guidelines/
Facility Requirements/
Educational/ Facilities Design/
 
public open space/
 
 
 
 
Community Facilities/
 

Tekstord
Ferdig
 
("green area?" or "green space?" or (environment* adj1 (policy or policies or planning? or design* or physical or built)) or ((city or town or urban or community or rural) adj1 (planning? or renewal? or development? or architecture or design*)) or ((community or national or recreational or urban) adj1 park?) or "public open space").tw.
 
(((Sport? or Recreational) adj1 (arena? or facilit* or club?)) or (swimming adj1 pool?) or ((Bicycle or Bicycling or walking or cycle or cycling) adj (path? or trail? or infrastructure or facilit*)) or walkability or bikeability or "walk ability" or "bike ability").tw.
 
("Social Planning?" or "Development Plan?" or "Built Environment?" or "healthy place?" or ((Educational or public) adj1 (Facilit* or Building*) adj1 (Guideline* or Requirement* or design*))).tw.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar