Naviger i denne bloggen

Veien gjennom jungelen

mandag 15. juli 2019

Bruk av nærhetsoperatorer mellom to søkekomponenter

Eksemplet er hentet fra databasen Psycinfo og problemstillingen var som følger:

"Hvordan skolene jobber med integrering, hvilken kompetanse de har, hva som skal til for å lykkes, hvordan tekstbøkene er tilpasset det flerkulturelle samfunnet osv."

Dersom jeg kombinerer søkekomponentene på den tradisjonelle måten, blir det særdeles mange treff. For å øke presisjonen har jeg brukt nærhetsoperatorer mellom de to søkekomponentene skole/lærere og integrering. Dette fordi det i dette tilfellet vil være er stor sannsynlighet for at skole og integrering blir nevnt i samme setning i relevante artikler.

Det bør være veldig mange treff for kunne å forsvare denne praksisen.

1
schools/ or exp colleges/ or elementary schools/ or graduate schools/ or high schools/ or junior high schools/ or kindergartens/ or middle schools/ or teachers/ or college teachers/ or elementary school teachers/ or high school teachers/ or junior high school teachers/ or middle school teachers/ or preschool teachers/ or teaching methods/ or curriculum/ or instructional media/ or textbooks/ or teaching/
199180
2
multiculturalism/ or acculturation/ or social integration/
19767
3
1 and 2
1106
4
school integration/
1209
5
((school? or preschool* or kindergarten* or teaching or Teacher? or education*) adj6 (Multiculturalism or Assimilat* or Acculturation or "diversity polic*" or "diversity approach*" or "diversity management*" or "diversity program" or "diversity program?" or "Cultural Pluralism" or "social integrat*")).tw.
1953
6
(((school? or preschool* or kindergarten* or teaching or Teacher? or education*) adj6 (integrat* or accommod*)) and ("ethnic group*" or "ethnic minorit*" or "ethnic population*" or "ethnic orgin*" or "ethnic aspect*" or "ethnic difference*" or immigrant* or foreigner* or alien* or refugee* or minority group*)).tw.
421
7
3 or 4 or 5 or 6
4367

Det er fremdeles veldig mange treff nå også. Men bruker gikk gjennom de første treffene og oppdaget veldig mange relevante. Og da avgrenser vi ikke ytterligere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar